VI Jornades Memorial Democràtic a la UPC

Quan?

18/12/2008 de 19:30 a 19:30 (Europe/Madrid / UTC100)

Afegiu l'esdeveniment al calendari

iCal

Seguint els treballs de les jornades anteriors, els ponents de la VI Jornada del Memorial Democràtic analitzen nous aspectes de la relació entre, d'una banda, la tècnica i la medicina i, de l'altra, la guerra civil espanyola i la postguerra. En aquest sentit, destaquem la presentació de dues publicacions recents sobre aquesta temàtica. Primer, el llibre dels productors de Televisió de Catalunya, Ricard Belis i Montserrat Armengou, sobre Ramon Perera, llibre que es correspon al documental que es va estrenar el 2006. De l'altre, es presentarà el volum VI de la nostra publicació Fem memòria per Fer Futur que inclou el catàleg de notes manuscrites i imatges de la donació que Ramon Perera va fer a l'Abadia de Montserrat abans de morir. Entre les comunicacions, Anton Pujol ens oferirà nova informació sobre la base d'hidroavions italians de Pollença responsable de la major part dels bombardeigs sobre Catalunya. Guillermo Lusa presentarà la seva recerca sobre l'Escola d'Enginyers a la postguerra, quan perdé la seva autonomia com a centre i esdevingué "Establecimiento de Barcelona" d'una Escola d'Enginyers d'abast espanyol. Finalment, Àlvar Martínez presenta la seva recerca sobre el grup de metges exiliats a Tolosa de Llenguadoc i les seves vinculacions internacionals, principalment amb els Estats Units. Projectarà en exclusiva unes imatges de l'hospital que fundaren els exiliats catalans i espanyols, el "Varsòvia", imatges que pertanyen a un reportatge inèdit del comitè nordamericà de solidaritat amb Espanya.

12.15 Els atacs a Catalunya des de la Base d'hidros de Pollença

Anton Pujol (Societat Catalana d'Història de la Ciència i de la Tècnica; Grup d'Investigació d'Història de la Salut, Universitat de Illes Balears)

13.15 Presentació del llibre de Montserrat Armengou Martin i Ricard Belis Garcia Ramon Perera, l'home dels refugis

Montserrat Armengou Martin i Ricard Belis Garcia

15.30 Presentació del volum VI de Fem memòria per fer futur , El Fons Ramon Perera de Montserrat. Imatges de la defensa passiva a Catalunya (1938-1939).

Jaume Valentines Álvarez, Marc Taxonera, Guillermo Lusa i Antoni Roca Rosell

16.30 L'Escola d'Enginyeria Industrial de Barcelona: depuració i autarquia (1939-1940).

Guillermo Lusa (Centre de Recerca per a la Història de la Tècnica, Càtedra UNESCO de Tècnica i Cultura, Universitat Politècnica de Catalunya)

17.30 Pausa

18.00 "Exili, medicina i filantropia: imatges de l'Hospital Varsovia de Tolosa de Llenguadoc".

Àlvar Martínez Vidal (Centre d'Història de la Ciència, Universitat Autònoma de Barcelona)

Publicació completa
Cartell de l'esdeveniment