International Course on Scientific, Technical, and Industrial Heritage 2010

Quan?

13/09/2010 a 15:15 fins a 23/09/2010 a 15:15 (Europe/Madrid / UTC200)

On?

Terrassa - Barcelona

Afegiu l'esdeveniment al calendari

iCal

La definició de patrimoni va molt més enllà de les possessions materials o el llegat familiar que passa de generació en generació. Existeix tot un patrimoni que forma part de la història de les comunitats i de les institucions, i és obligació d'aquestes mantenir-lo en òptimes condicions. Més enllà dels objectes valuosos, es poden atresorar les manifestacions culturals de tota mena, i tota la documentació que la recull. Aquest curs se centra, però, en un patrimoni menys estudiat per la historiografia, però no pas menys important: el patrimoni científic, tècnic i industrial, i tria Catalunya com a espai referencial.

Considerem patrimoni científic, tècnic i industrial tot allò referit a la seva activitat, englobada la recerca, però també un llegat que han deixat i que es manifesta en documents escrits, actes de reunions, fotografies, objectes o edificis que han acollit aquesta activitat. Les colònies industrials o els complexos fabrils i ara recuperats per a l'ús ciutadà en serien un exemple.

El contingut del curs ofereix una perspectiva teòrica i pràctica del patrimoni científic, tècnic i industrial. Totes aquests qüestions s'aborden des d'una perspectiva comparada, és a dir, analitzant els processos pioners i les seves manifestacions en diferents contextos culturals. Aquesta formació planteja què i com s'ha de conservar, i dibuixa la importància de la museografia de la ciència i la tècnica. El curs s'imparteix en anglès i en francès.

Objectius

• Estudiar el llegat històric de l'activitat científica, tècnica i industrial de Catalunya.

• Mostrar els diferents enfocaments i metodologies de l'estudi del patrimoni científic, tècnic i industrial.

• Conèixer la historiografia de la ciència i la tècnica necessària per a l'estudi d'aquest patrimoni.

• Analitzar les diferents actuacions per a la preservació i valorització del patrimoni científic, tècnic i industrial a Catalunya, a Espanya i a diversos països europeus.

• Conèixer la museografia necessària per a la salvaguarda del mencionat patrimoni.

A qui va dirigit

• Llicenciats en Ciències que vulguin aprofundir en el coneixement del patrimoni científic.

• Persones amb titulació en Enginyeria.

• Llicenciats en arquitectura, que des d'una vessant patrimonial vulguin conèixer el llegat en aquest tema.

• Historiadors

• Sociòlegs.

• Llicenciats en Belles Arts.

• Professionals que treballin a museus o arxius.

Organitza

• Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)-Museu de la Ciència i de la Tècnica (mNACTEC)

Col·labora

• The Erasmus Mundus Master Course Techniques, Patrimoines et Territoires de l'Industrie (TPTI)