I Col·loqui d'Història de la Tècnica

23/03/2006 de 16:00 a 19:30 (Europe/Madrid / UTC100)

ETSEIB

L’arribada de la segona revolució industrial a Catalunya
Al darrer terç del segle XIX, es desenvoluparen les primeres tecnologies que eren conseqüència directa del coneixement científic, en particular, aplicacions de la química i l’electromagnetisme. Es complia, així, el somni de Francis Bacon i s’iniciava una nova fase de la revolució industrial.

• 16.00 Ricard Duran (CEHIC, UAB): “Química industrial, colorants a la Catalunya del segle XIX: Josep Vallhonesta i Vendrell (1835-1899)”

• 16.45 Guillermo Lusa Monforte (CRHT): “La Escuela de Ingenieros Industriales de Barcelona y la introducción de la electricidad industrial en España (1872-1899)”

• 17.30 Jesús Sánchez Miñana (UPM, CRHT): “Los primeros pasos de la radio en Cataluña 1899-1911”

• 18.15 Descans

Tècnica i enginyeria a Espanya

El professor Manuel Silva, des de la universitat de Saragossa, està promovent i editant una col·lecció d’estudis sobre la història de la tècnica i de l’enginyeria a Espanya, de la qual han aparegut ja tres volums, dedicats al Renaixement i a la Il·lustració.

• 18.45 Presentació de la col·lecció Técnica e Ingeniería en España, a càrrec dels professors Horacio Capel, Universitat de Barcelona, i Manuel Silva, Universidad de Zaragoza, Academia de Ingeniería.

• Centre de Recerca per a la Història de la Tècnica (ETSEIB-UPC)

• Càtedra UNESCO de Tècnica i Cultura (UPC)

Col·labora

• Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica