La ciencia-ficció del segle XXI: el fenomen Gantz, del manga al cine

Lectura número 10: Gantz, de Hiroya Oku, publicat per l’Editorial Glénat

06/12/2011 de 19:00 a 19:00 (Europe/Madrid / UTC100)

Sala Fòrum de la FNAC L’ILLA (av. Diagonal, 549-557, Barcelona)

Participen:

• Félix Sabaté (Editorial Glénat)

• Alex Fernández (Mediatres Estudio)

• Ángel Sala (Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya)

• Eduard Terrades (CineAsia)

• Jordi Ojeda, professor de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i coordinador del cicle de lectures. Organitzador i moderador de la taula rodona

Amb motiu de l’estrena a les sales de cinema i del llançament en format DVD de les dues pel·lícules de la sèrie Gantz, es farà una taula rodona per a analitzar el fenomen Gantz, basat en el manga del mateix títol creat per Hiroya Oku. Participarà en la taula rodona l’editorial que ha publicat fins al moment trenta-un volums del manga (Glénat) i l’empresa distribuïdora de les pel·lícules (Mediatres Estudio), a més d’experts en el manga i el cinema de ciència-ficció japonès.

Les dues pel·lícules de Gantz es van poder veure a Sitges el passat 44è Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, on van tenir una bona acollida per part de la crítica i del públic assistent. A més de les recents adaptacions al cinema, també existeix una sèrie en anime de vint-i-sis episodis i un videojoc basat en l’univers de Gantz, a més d’altres productes relacionats amb l’argument original. El manga va aparèixer per primer cop l’any 2000 (Glénat el va publicar el 2002), i des del primer instant no va deixar ningú indiferent, tant pel seu acabat gràfic com per la contundència de la història, amb una gran dosi de violència i sexe en les vinyetes.

L’autor utilitza sovint imatges en tres dimensions per a l’escenografia i alguns elements tecnològics, els integra en els dibuixos en dues dimensions dels personatges i dóna més força i espectacularitat al resultat final, molt escaient per a una història que succeeix en un univers de ficció i on els espais i les armes tenen una gran rellevància. Gantz és un indret on arribes després de morir per accident, i on tens la possibilitat de tornar a la vida si superes una sèrie de proves, en les quals participen persones normals que viuen situacions excepcionals en plena batalla, relatats amb tota la crueltat d’una guerra real d’extrema violència (no és pas una història per a nens, sobretot el manga, ja que l’anime i les pel·lícules no arriben a ser tan contundents com la història original).

A la taula rodona analitzarem la sèrie manga i la seva adaptació cinematogràfica, i reflexionarem sobre la influència que té en la ciència-ficció del segle XXI, a més de comentar algunes anècdotes de l’autor i de la col·lecció. La lectura proposada a la sessió del cicle de lectures és en realitat múltiple, perquè convida els lectors a no quedar-se solament en el primer volum, sinó a continuar llegint fins als trenta-un ja publicats i a l’espera dels següents números que resten.

Consulta aquí el cartell de l'esdeveniment

Organitza

• Càtedra Unesco de Tècnica i Cultura de la Universitat Politècnica de Catalunya
  • Societat Catalana de Tecnologia, filial de l'Institut d'Estudis Catalans