Conferència: La física dels superherois

18/04/2008 de 19:40 a 19:40 (Europe/Madrid / UTC200)

Conferència

La física dels superherois, Jordi Ojeda Rodríguez.

La conferència coincideix amb la publicació del llibre “La física dels superherois”, escrit pel professor James Kakalios de la Universitat de Minnesota. El llibre recull el material de l’assignatura d’introducció a la física del primer curs a la universitat d’una carrera tècnica. El professor Kakalios va utilitzar els còmics de superherois com element engrescador i pedagògic per explicar la física a les seves classes. Com a resultat d’aquesta experiència s’ha publicat aquest llibre escrit amb voluntat d’adreçar-se de manera amena a un públic generalista, trencant el mite de que no pots entendre i gaudir de la física si no tens nocions matemàtiques.

A la conferència podrem comprovar com els guionistes i dibuixants de còmics de superherois aconsegueixen que la seva ciència resulti correcta més cops del que cabria esperar. També hi ha llicències creatives producte de la imaginació, que fa que alguns dels poders siguin inversemblants, però l’anàlisi per arribar a aquesta conclusió també pot ser un bon aprenentatge.

Es presentaran les lleis de Newton de la mecànica, les tres lleis de la termodinàmica o els principis de la mecànica quàntica, entre d’altres, tot plegat per poder respondre a preguntes com “què succeeix quan en Flash frena de cop?”, o “quina era la gravetat al planeta originari de Superman?”. També es podrà donar resposta a un dels temes més controvertits de l’univers Marvel: “com va morir Gwen Stacy, per la caiguda des de dalt del pont o per la xarxa d’Spiderman?”

Curiosament, la queixa més freqüent dels estudiants és la de que els exemples utilitzats a les classes de física no tenen res a veure amb el que es trobaran en el futur professional. En canvi, l’experiència d’utilitzar els poders de Superman o Spiderman com exemple ha estat ben acollida pels estudiants, malgrat no ho puguin aplicar en el món real ... o potser sí.

Organitza

• FICOMIC

Col·labora

• Càtedra UNESCO de Ciència i Tècnica de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)